Informația: Guvernul nu mai finanțează proiectul propus de Compania de Drumuri de instalare a 400 de radare fixe în țară, care are costuri estimate de circa 100 de milioane de lei.
Context:
• Planul prevedea instalarea de radare fixe pe șosele și autostrăzi, în special în zonele în care s-au consemnat accidente multiple.
• Fără finanțare, ținând cont de faptul de la organizarea licitației până la darea în funcțiune a sistemului este necesar mai mult de un an, chiar în situația reluării proiectului, o variantă optimistă de operaționalizare ar fi 2027.
• Bulgaria a dat în funcțiune un astfel de sistem bazat pe camere fixe în prima parte a lunii septembrie.
• Radarele fixe funcționează după alt principiu decât cel clasic (măsurarea vitezei cu ajutorul undelor electromagnetice), bazându-se pe camere video și calcularea vitezei medii a autovehiculelor ținând cont de durata călătoriei dintre două puncte în care sunt instalate camere video. Asta înseamnă că și în situația în care șoferii depășesc uneori viteza legală, dacă viteza medie nu depășește limita legală, șoferii nu sunt sancționați.
• În prezent Poliția română are circa 1.200 de radare mobile, dar niciun radar fix.
• Una dintre consecințe este că echipamentele anti-radar, deținute de unii șoferi, nu mai sunt utile.
• România este țara cu cele mai multe victime rezultate din accidente de circulație, raportat la populație, din Uniunea Europeană, cu 77 de decese la 1 milion de locuitori la nivelul anului 2024.
Sursa: Promotor