Mai multe petroliere rusești din „flota-fantomă” sancționată de Occident continuă să deverseze petrol în apele europene fără a fi oprite. În ultimul an, cel puțin cinci astfel de nave au navigat nestingherite în apele Uniunii Europene, deși lăsaseră urme de țiței în apropierea coastelor. Două dintre ele erau deja incluse pe lista de sancțiuni a Marii Britanii.
• Aceste incidente, documentate cu imagini satelitare de la organizația SkyTruth și date de transport maritim furnizate de platforma Kpler, arată dificultatea Occidentului în a controla exporturile petroliere ale Rusiei și riscurile tot mai mari de dezastru ecologic.
• După impunerea în 2022 a plafonului de preț pentru petrolul rusesc de către G7, Rusia s-a bazat tot mai mult pe o flotă de nave vechi, insuficient asigurate și cu proprietari greu de identificat. Această flotă numără acum circa 1.300 de petroliere și este implicată în scurgeri masive de petrol și avarierea unor infrastructuri submarine. UE a interzis până în prezent 444 de nave, iar Marea Britanie, 450. Lipsa asigurărilor și a responsabilității legale face imposibilă urmărirea și despăgubirea în caz de accident.
• Un exemplu recent este vasul Dinasty, aflat sub sancțiuni britanice, care a lăsat în noiembrie 2024 o pată de petrol de 12 kilometri în Golful Biscaya. În pofida dovezilor, nava a continuat să opereze. Sancționate sau nu, aceste nave tot găsesc locuri unde să facă comerț.
• În fața acestor eșecuri, Comisia Europeană a propus în septembrie includerea a încă 118 nave pe lista neagră, iar state precum Finlanda cer extinderea sancțiunilor împotriva întregului lanț de transport al petrolului rusesc, de la rafinării la registrele navale. În paralel, Franța și Estonia au început să intercepteze nave suspecte. Președintele Emmanuel Macron a anunțat că NATO și UE vor coordona acțiuni comune pentru a bloca vasele implicate.
Sursa: Politico